Trailblazer Forum banner
41 - 60 of 88 Posts
Ik heb besloten om vandaag mijn eerste olieverversing te doen op mijn RS met de 1.3T-motor die nu 3500 mijl heeft.

De 1.3T-motor vereist 4,8 quarts 0W/20 Dexos synthetische olie en een GM/AC Delco PF66 of UPF66R oliefilter. K&N maakt ook een oliefilter voor de 1.3T, onderdeelnummer HP-1021. Als je de 1.2T-motor hebt, is de olie 5W/30 en is er ook een ander filter nodig. Ik heb Royal Purple olie gekocht omdat deze van hogere kwaliteit is dan de meeste oliën, maar ik zou ook Mobil 1 aanbevelen, dat af fabriek in de meeste GM's zit.
View attachment 273

Ik heb de hele plastic spatbescherming verwijderd om wat foto's te maken, maar er is een toegangsdeur die gemakkelijker te verwijderen is voor olieverversingen.

Als je de hele bescherming verwijdert, zijn het (13) 7 mm schroeven en (3) herbruikbare plastic klinknagels die de bescherming op zijn plaats houden. Het kleinere toegangspaneel heeft slechts (3) 7 mm schroeven.

De aftapplug is een draai-vergrendel/ontgrendel ontwerp met een grote o-ring, dus er is geen aanhaalmoment vereist. De plug vereist een 8 mm inbussleutel en bevindt zich op de plastic oliepan. Als je een reserve aftapplug wilt hebben, is het GM-onderdeelnummer 55498782.
View attachment 270

View attachment 271

View attachment 272

View attachment 902

De eerste aanbevolen olieverversing is bij 7500 mijl, maar na slechts 3600 mijl was de olie erg donker, wat ik verwachtte voor inloopolie, dus wacht niet 7500 mijl, lol.

Ik reinig ook de MAF-sensor bij het verversen van de olie. Als je dit wilt doen, moet je (2) T20 torx-schroeven verwijderen en CRC MAF-reiniger gebruiken.

Eén waarschuwing! Bij het vullen met nieuwe olie heeft de vulopening een kleine afvoer naar de motor, dus giet de olie langzaam in, anders loopt deze over en morst.

Hier zijn een paar willekeurige foto's die ik heb gemaakt terwijl ik eronder zat.

Cool Watts Link achteraslocatiesysteem dat de achteras goed gecentreerd houdt.
View attachment 274

Uitlaatsysteem.
View attachment 275

View attachment 276

View attachment 277

View attachment 278

Eén ding dat ik interessant vond, was dat de elektrische parkeerrem de voorwielen blokkeert en niet de achterwielen zoals bij de meeste voertuigen.
Zodat iedereen weet dat geen enkele grote autofabrikant de afgelopen 25 jaar inloopolie gebruikt. Ik weet het omdat ik gepensioneerd servicemanager was in autodealers voor zowel binnenlandse als buitenlandse bedrijven. Olie wordt zwart naarmate het ouder wordt, betekent niet dat het niet doet waarvoor het is gemaakt. Waarom denk je dat je auto een percentage heeft voor de levensduur van de olie?

Discussion starter · #43 ·
Alleen maar zodat iedereen weet dat geen enkele grote autofabrikant de laatste 25 jaar inloopolie gebruikt. Ik weet het omdat ik gepensioneerd servicemanager was in de autodealers voor zowel binnenlandse als buitenlandse bedrijven. Olie wordt zwart naarmate het ouder wordt, betekent niet dat het niet doet waar het voor gemaakt is. Waarom denk je dat je auto een percentage heeft voor de levensduur van de olie?
Ja, inloopolie wordt al lange tijd niet meer gebruikt in nieuwe voertuigen. Alles is nu gewoon een fabrieksvulling met Dexos-geclassificeerde synthetische olie. De eerste aanbevolen olieverversing is na 7500 mijl of wanneer het oliepercentage 10% bereikt. Toen ik mijn olie ververste na 3600 mijl, was mijn oliepercentage ongeveer 45%, wat niet zou aangeven dat deze vervangen moet worden. Nieuwe motoren hebben nog steeds een inloopperiode en metaaldeeltjes komen in de olie terecht, om nog maar te zwijgen van het feit dat de olie sneller afbreekt in een turbomotor. Ik raad altijd aan om de fabrieksmatige vulling te vervangen ruim voordat de handleiding of OLM dit aangeeft, omdat de olie in slechte staat zal zijn door het inloopproces. Na die eerste olieverversing gebruik ik de OLM en ververs ik de olie wanneer deze 20% bereikt, maar nooit lager dan 10%.

• Like
Reactions: emlentontechs
De aftapplug is een twist lock/unlock ontwerp met een grote o-ring, dus er is geen aanhaalmoment vereist. De plug vereist een 8 mm inbussleutel en bevindt zich op het plastic oliecarter.
Bedankt @ZR2LIFE. Je write-up is perfect en wordt gewaardeerd.

Ik heb onlangs een olieverversing uitgevoerd en probeerde me je gereedschapslijst uit mijn geheugen te herinneren. Natuurlijk faalde mijn geheugen. Toen ik naar de aftapplug keek, was het eerste dat werd gevisualiseerd het vierkante gat. Hmmm, ik dacht dat hij een inbussleutel zei... Hoe dan ook, een 3/8" vierkante verlenging past perfect. Dus, voor degenen die dit draadje tot hier hebben gelezen, een populaire 3/8" vierkante ratel of T-handgreep met een korte verlenging werkt prima (althans op mijn auto). Er is heel weinig koppel nodig om de aftapplug te draaien, en ja, de olie gutst eruit.

Discussion starter · #45 ·
Dank u @ZR2LIFE. Uw verslag is perfect en wordt gewaardeerd.

Ik heb onlangs een olieverversing uitgevoerd en probeerde me uw gereedschapslijst te herinneren. Natuurlijk faalde mijn geheugen. Toen ik naar de aftapplug keek, was het eerste dat werd gevisualiseerd het vierkante gat. Hmmm, ik dacht dat hij zei een inbussleutel... Hoe dan ook, een 3/8" vierkante aandrijfverlenging past perfect. Dus, voor degenen die dit draadje tot hier hebben gelezen, een populaire 3/8" vierkante aandrijving ratel of T-handgreep met een korte verlenging werkt prima (althans op mijn auto). Er is heel weinig koppel nodig om de aftapplug te draaien, en ja, de olie gutst eruit.
Er zijn veel gescheurde oliedrainpluggen vervangen door dealers omdat hun technici een 3/8 ratel gebruiken in plaats van de inbuskop. Je kunt geluk hebben met een 3/8, maar zo is de plug niet ontworpen om te worden verwijderd.

• Like
Reactions: RandyB
Er zijn veel gescheurde olieaftappluggen vervangen door dealers omdat hun technici een 3/8 ratel gebruiken in plaats van de inbussleutel. Je kunt geluk hebben met een 3/8, maar zo is de plug niet ontworpen om te worden verwijderd.
Goed om te weten. Dank u.

Dus hoe vermijden jullie allemaal een grote puinhoop met een stekker die recht naar beneden valt? Ik ben gewend aan onze Volvo's die een traditionele horizontale schroefdraadstekker hebben die de olie pas bij de allerlaatste draai van de schroefdraad laat ontsnappen. Hierdoor kan ik mijn hand uit de weg halen vlak voordat hij eruit komt. Dit lijkt elke keer een groot spatgebeuren te worden. Advies/tips voor een schone procedure worden gewaardeerd!

Discussion starter · #49 ·
Hoe vermijden jullie allemaal een grote puinhoop met een plug die recht naar beneden valt? Ik ben gewend aan onze Volvo's die een traditionele horizontale schroefdraadplug hebben die de olie pas laat ontsnappen bij de allerlaatste draai van de schroefdraad. Hierdoor kan ik mijn hand uit de weg halen vlak voordat hij eruit komt. Dit lijkt elke keer een groot spatgebeuren te worden. Advies/tips voor een schone procedure worden gewaardeerd!
Het is echt niet zo erg als je snel bent en nitril handschoenen draagt. Mijn 23 Corvette heeft ook een verticale olieaftapplug en het was ook niet slecht. Ik raad aan om de inbussleutel te gebruiken voor het verwijderen van de aftapplug en het is verstandig om een reserve aftapplug bij de hand te hebben, omdat deze van plastic is, maar in ieder geval een paar reserve o-ringen. Ik ga zelfs wat spullen te koop aanbieden, zoals een olieverversingskit (AC Delco ultraguard oliefilter, GM aftapplug met o-ring, een andere GM o-ring voor de aftapplug) en wat andere spullen.

• Like
Reactions: Orange Griswold
Heb deze trechter laatst op Amazon opgehaald voor mijn 18 ZR2 en ontdekte dat hij ook perfect op de Trailblazer past. Hij past eigenlijk op de meeste GM-voertuigen met een 1/2 draai olievuldop. Dit is vooral handig op de Trailblazer, omdat het olievulgat kleine teruglooppassages heeft waardoor morsen gemakkelijk is. De trechter schroeft in de olievulbuis met een o-ring, net als de fabrieksdop.

Motorolietrechter voor GM-voertuigen

View attachment 447
Momenteel niet verkrijgbaar op Amazon en elke plek waar ik hetzelfde onderdeelnummer vond, is uitverkocht. Ik vond een andere 1/2 draai trechter zoals die op Amazon, maar ze zeiden dat hij niet op een 21-22 trailblazer past.

Verzonden vanaf mijn SM-S908U1 met Tapatalk

Discussion starter · #51 ·
Momenteel niet beschikbaar op Amazon en elke plek waar ik hetzelfde onderdeelnummer vond, is uitverkocht. Ik vond een andere 1/2-turm-trechter zoals die op Amazon, maar ze zeiden dat deze niet op een 21-22 Trailblazer past.
Ik heb dezelfde trechter gezien van OEM, groen en helder als ik me goed herinner. Deze trechters zijn niet modelspecifiek, dus het verbaast me niet dat Amazon zegt dat hij niet past. Deze "GM-voertuig" trechter past eigenlijk op de nieuwe Trailblazer, Colorado, Corvette, Blazer, etc. en veel oudere GM-voertuigen terug in de jaren 90.

Ik heb dezelfde trechter gezien van OEM, groen en helder als ik me goed herinner. Deze trechters zijn niet modelspecifiek, dus het verbaast me niet dat Amazon zegt dat hij niet past. Deze "GM-voertuig" trechter past eigenlijk op de nieuwe Trailblazer, Colorado, Corvette, Blazer, etc. en veel oudere GM-voertuigen terug in de jaren 90.
Uiteindelijk heb ik deze besteld...ARES 56019 - Olietrichter voor GM - Spll-Free Oil Filling - Eenvoudig te gebruiken 1-persoonsontwerp - Past op meerdere toepassingen https://a.co/d/2S0n9z7

Discussion starter · #55 ·
Uiteindelijk heb ik deze besteld...ARES 56019 - Olietrichter voor GM - Spll-Free Olievulling - Gemakkelijk te gebruiken 1-persoons ontwerp - Past op meerdere toepassingen https://a.co/d/2S0n9z7

Ziet er hetzelfde uit. 👍

Trailblazer
Image

Colorado
Image

C8 Corvette
Image

Discussion starter · #57 ·
Voor een 1.3 welk olie merk wordt aanbevolen?

Zal 0w/20 mobil synthetisch dexos werken? Ik wil geen garantie ongeldig maken als ik het kan helpen.

Verzonden vanaf mijn SM-S908U1 met Tapa

praten
Mobile One is de beste die er is en veroorzaakt geen garantieproblemen.

Discussion starter · #60 ·
Weet iemand wat de aanhaalmoment specificatie is voor een 2023 LT? Mijn olieaftapplug heeft een torx-bit nodig.
8mm inbus, geen aanhaalmoment specificatie.

41 - 60 of 88 Posts