Ik heb vandaag besloten om mijn eerste olieverversing te doen op mijn RS met de 1.3T-motor die nu 3500 mijl heeft.
De 1.3T-motor vereist 4,8 quarts 0W/20 Dexos synthetische olie en een GM/AC Delco PF66 of UPF66R oliefilter. K&N maakt ook een oliefilter voor de 1.3T, onderdeelnummer HP-1021. Als je de 1.2T-motor hebt, is de olie 5W/30 en is er ook een ander filter nodig. Ik heb Royal Purple olie gekocht omdat deze van hogere kwaliteit is dan de meeste oliën, maar ik zou ook Mobil 1 aanbevelen, dat af fabriek in de meeste GM's zit.
Ik heb de hele plastic spatbescherming verwijderd om wat foto's te maken, maar er is een toegangsdeur die gemakkelijker te verwijderen is voor olieverversingen.
Als je de hele bescherming verwijdert, zijn het (13) 7 mm schroeven en (3) herbruikbare plastic klinknagels die de bescherming op zijn plaats houden. Het kleinere toegangspaneel heeft slechts (3) 7 mm schroeven.
De aftapplug is een draai-vergrendel/ontgrendel-ontwerp met een grote o-ring, dus er is geen aanhaalmoment vereist. De plug vereist een 8 mm inbussleutel en bevindt zich op het plastic oliecarter. Als je een reserve aftapplug bij de hand wilt hebben, is het GM-onderdeelnummer 55498782.
De eerste aanbevolen olieverversing is na 7500 mijl, maar na slechts 3600 mijl was de olie erg donker, wat ik me voorstelde voor inloopolie, dus wacht niet 7500 mijl, lol.
Ik reinig ook de MAF-sensor bij het verversen van de olie. Als je dit wilt doen, moet je (2) T20 torx-schroeven verwijderen en CRC MAF-reiniger gebruiken.
Eén waarschuwing! Bij het vullen met nieuwe olie heeft de vulopening een kleine afvoer in de motor, dus giet de olie langzaam in, anders loopt deze over en morst deze.
Hier zijn een paar willekeurige foto's die ik heb gemaakt terwijl ik eronder stond.
Cool Watts Link achteraslocatiesysteem dat de achteras goed gecentreerd houdt.
Uitlaatsysteem.
Eén ding dat ik interessant vond, was dat de elektrische parkeerrem de voorwielen blokkeert en niet de achterwielen, zoals bij de meeste voertuigen.
De 1.3T-motor vereist 4,8 quarts 0W/20 Dexos synthetische olie en een GM/AC Delco PF66 of UPF66R oliefilter. K&N maakt ook een oliefilter voor de 1.3T, onderdeelnummer HP-1021. Als je de 1.2T-motor hebt, is de olie 5W/30 en is er ook een ander filter nodig. Ik heb Royal Purple olie gekocht omdat deze van hogere kwaliteit is dan de meeste oliën, maar ik zou ook Mobil 1 aanbevelen, dat af fabriek in de meeste GM's zit.
Ik heb de hele plastic spatbescherming verwijderd om wat foto's te maken, maar er is een toegangsdeur die gemakkelijker te verwijderen is voor olieverversingen.
Als je de hele bescherming verwijdert, zijn het (13) 7 mm schroeven en (3) herbruikbare plastic klinknagels die de bescherming op zijn plaats houden. Het kleinere toegangspaneel heeft slechts (3) 7 mm schroeven.
De aftapplug is een draai-vergrendel/ontgrendel-ontwerp met een grote o-ring, dus er is geen aanhaalmoment vereist. De plug vereist een 8 mm inbussleutel en bevindt zich op het plastic oliecarter. Als je een reserve aftapplug bij de hand wilt hebben, is het GM-onderdeelnummer 55498782.
De eerste aanbevolen olieverversing is na 7500 mijl, maar na slechts 3600 mijl was de olie erg donker, wat ik me voorstelde voor inloopolie, dus wacht niet 7500 mijl, lol.
Ik reinig ook de MAF-sensor bij het verversen van de olie. Als je dit wilt doen, moet je (2) T20 torx-schroeven verwijderen en CRC MAF-reiniger gebruiken.
Eén waarschuwing! Bij het vullen met nieuwe olie heeft de vulopening een kleine afvoer in de motor, dus giet de olie langzaam in, anders loopt deze over en morst deze.
Hier zijn een paar willekeurige foto's die ik heb gemaakt terwijl ik eronder stond.
Cool Watts Link achteraslocatiesysteem dat de achteras goed gecentreerd houdt.
Uitlaatsysteem.
Eén ding dat ik interessant vond, was dat de elektrische parkeerrem de voorwielen blokkeert en niet de achterwielen, zoals bij de meeste voertuigen.